Vreţi să deveniţi neatrăgătoare? Urmaţi sfaturile revistelor la modă (II)

miercuri, 8 ianuarie 2014

| | |

(Puteţi citi aici partea I a articolului)

În Împărăția oglinzilor strâmbe
La începutul anului 2000, o grupă de sociologi, sub îndrumarea profesoarei N. E. Macarova, a efectuat o analiză a conținutului revistelor pentru tineret, accesibile în acel moment în Moscova. Studiind conținutul multor reviste de la edituri diferite, oamenii de știință au ajuns la o concluzie care i-a speriat: dacă tinerii vor urma sfaturile date de specialiști pentru ca ei să comunice cu succes cu persoanele de sex opus, îi așteaptă sigur un fiasco, întrucât acele modele de comportament propuse adolescenților contemporani contrazic din temelii experiența tradițională, verificată de veacuri, și induc reprezentanților sexului opus respingere totală, un protest ferm, neconștientizat și nemanifestat încă. 

Specialiștii au mai concluzionat că o astfel de dezorientare la tineri constituie parte integrantă a strategiei de scădere a demografiei. Altfel spus, distrugerea familiei cu scopul de a diminua natalitatea. După mai bine de zece ani, judecând după dinamica divorțurilor, se poate spune că strategia antifamilială acționează eficient.
Psihologul I. V. Groshev, care a studiat problema formării comportamentului condiționat de sex prin publicitate, a ajuns la concluzii asemănătoare, menționând că imaginea bărbatului și a femeii este percepută neobișnuit de privitorul indigen. Prin publicitate se transmite chipul femeii mai independente, active, distanțate de rolul obișnuit al soției și mamei, demonstrând la nivel neverbal o manieră arogantă de comportament. În subtext, menționează cercetătorul, se poate percepe ostilitatea pe care o manifestă o astfel de femeie față de bărbat. Bărbatul este înfățișat infantil, nepăsător, iresponsabil, fără dorința de a ocroti pe ceilalți.
«Astfel, concluzionează I. V. Groshev, prin publicitate se propune nu numai marfă, dar și un anumit sistem de valori, de mod de viață, care nu se înscrie în modelele de comportament ale sexelor tradiționale și, pe ascuns, aceste modele sunt distruse și împreună cu ele tot sistemul de relații interumane, inclusiv cele familiale» (Groshev I.V., Moduri de publicitate cu tentă sexuală, Voprosî psihologhii, 2000, No. 6, p. 38-49).
Autorii îndrumătorului educațional «Cultura familiei», N. G. Hramova, G. G. Alekseieva, A. A. Saraeva și T. A. Altushkina au întocmit deja o serie de tabele ce demonstrează clar care sunt însușirile feminității și masculinității și la ce denaturări sunt supuse în lumea «civilizată» contemporană. Ceea ce în mod tradițional se înțelegea prin însușirile masculine: noblețe, principialitate, curaj, hotărâre, independență, responsabilitate, rațiune ș.a.m.d., în lista însușirilor denaturate lipsesc cu desăvârșire. De astfel de bărbați nu au nevoie creatorii «lumii noi minunate», care se străduiesc să rupă pilonii statelor suverane, ai societăților de sine stătătoare și ai culturilor, creând în loc «nomazi noi» atomizați (termenul aparține lui J. Attali), un mediu în care nu lipsește numai iubirea, ci și interrelațiile umane elementare, în care fiecare e pentru el și cel puternic îl înghite pe cel slab.
Pentru construcția unei asemenea societăți, trebuie să distrugi spiritul bărbătesc, cultivând cu stăruință la băieții tineri isteria și atitudinea afectată, lipsa de voință și principialitate, frica și lenea. Pentru ca totuși să creezi iluzia bărbăției și să mângâi cumva natura bărbătească care, cu toate șiretlicurile remodelatorilor «materialului uman», nu este chiar ușor de modificat, mass-media globală încurajează mitocănia și bădărănia, vulgaritatea, desfrâul, exploatează patima bărbătească și o dirijează exclusiv spre făgașul plăcerilor, distracției și nu spre atingerea înaltelor aspirații caracteristice unui bărbat adevărat. Cu aceleași intenții se lucrează și la transformarea chipului feminin. Ideologii globalismului nu ascund că, în «lumea nouă minunată», nașterea de prunci trebuie să fie drastic îngrădită, și ideal, dacă știința permite, să tindă către zero. Cu familia tradițională trebuie de asemenea să se termine, întrucât aceasta conferă societății stabilitate, legând pe membrii acesteia cu legături foarte strânse și transmițând copiilor experiența generațiilor anterioare, în timp ce în societatea «noilor nomazi» toate acestea ar trebui eliminate și înfierate. În mod corespunzător la femei trebuie să înăbuși la maxim instinctul matern și, în schimb, să stimulezi sexualitatea. 

Sub greutatea acestor două lovituri, căsnicia tradițională, cum e și firesc, se clatină și se rupe. Și pentru a reuși definitiv, trebuie să privezi femeia de rămășițele atractivității, conferindu-i trăsături care, în percepția bărbaților, se asociază cu cele mai respingătoare însușiri feminine. Dar manipulatorii șireți, acționând asupra orgoliului feminin, le încredințează pe reprezentantele sexului slab că aceste trăsături, dimpotrivă, ajută la ridicarea femeii, o fac mai atrăgătoare, puternică și independentă. 

Pe primul loc printre aceste trăsături pseudoatractive am pune, ca și N. G. Hramova, agresivitatea. Apoi, în ordine aleatoare, mitocănia și irascibilitatea, nemulțumirea permanentă, șiretenia, perfidia, lenea, risipa. 

Revistele pentru femei sunt înțesate de sfaturi cum să seduci bărbatul, să-l faci să-ți mănânce din palmă, cum să-l determini pe bărbat sau pe iubit să-ți cumpere lucruri scumpe. 



Probabil că nu există moscovit care să nu fi văzut în metro reclama parșivă pentru bijuterii. «Mă iubești? Demonstrează-mi!» - se adresează o divă de pe panoul publicitar bărbaților de pe scara rulantă și arată în palmă un inel sau un colan presărat cu diamante. Picanteria deosebită a acestei scene este dată de faptul că bărbații care merg cu metroul nu au, de regulă, bani pentru asemenea cumpărături scumpe. Reclama, judecând după aparențe, se adresează nu bărbaților, ci tinerelor fete (și acestea nu foarte bogate că altfel ar merge cu mașina), pe care această reclamă, pe de o parte, le conduce la «un mod de gândire corect», iar pe de altă parte le învață subtil să urască băieții din grupul lor și să tindă să găsească pe cineva cu punga groasă care poate, în modul arătat în reclamă, să-și demonstreze iubirea. Mai trebuie arătat că astfel de căutări, în majoritatea cazurilor, nu sunt încununate de succes și produc dezamăgire și supărare mare pe viață? Iar dacă se și cunună, atunci o astfel de viață nu este una la care a visat căutătoarea de bijuterii, chiar dacă aceste bijuterii, posibil, îi ornamentează mâinile.

Continuare: joi, 9 ianuarie

Traducere: Nicoleta Macovei

Căutăm voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com