Ei au făcut istorie: Cuplul Doina şi Ion Aldea-Teodorovici

vineri, 6 septembrie 2013

| | |


Prin cântece sublime au trezit conştiinţa naţională, au înnobilat evenimentele epocale din istoria Moldovei: revenirea la limba română, la grafia latină, cucerirea independenţei. Moldova 1 continuă campania „Ei au făcut istorie” cu evocarea regretatului cuplu Doina şi Ion Aldea-Teodorovici, artiştii care rămân în memoria oamenilor tineri, frumoşi, cutezători. De sărbătorile naţionale, cântecele lor răsună ca adevărate imnuri ale luptei pentru libertate şi adevăr.
„Ei au ştiut zborul înalt, dorul şi plânsul”, scria regretatul poet Dumitru Matcovschi despre Doina şi Ion Aldea Teodorovici. Asemeni unui zbor spre înălţimile demnităţii neamului a fost toată scurta lor viaţă. Au avut curajul să cânte despre limba română, grafia latină, despre cele trei sfinte culori ale tricolorului, înainte ca aceste simboluri ale identităţii naționale să fie legiferate.

„În cântecele Doinei şi ale lui Ion eu am citit istorie, am învăţat şi am îndrăgit să-mi cânt şi să-mi iubesc înaintaşii”, spune interpreta Aurica Basarabeanca.

Piesa „Suveranitate", compusă în august 1990 de Ion Aldea Teodorovici pe versurile lui Ion Hadârcă, ridică de peste două decenii publicul în picioare.

"M-am întors din Lituania unde am tratat subiecte ale integrării noastre europene. Acolo am văzut ce înseamnă o suveranitate reală, ceea ce vrem să obţinem şi noi, acele vise pe care le aveam la Marile Adunări Naţionale, când cântam suveranitatea, cântece pe versuri de Vieru. Noi avem legiferată independenţa, dar atâta timp cât avem armată străină pe teritoriu, nu putem vorbi de ceva real în acest sens. De aceea, ideile, cântecele lor îşi menţin actualitatea", spune scriitorul Ion Hadârcă.


Sursă: TV Moldova 1